Aktiviteten i svensk politik är hög just nu.

Sveriges största vaccinkampanj någonsin är i full gång. Regeringen fortsätter arbetet för att stärka äldreomsorgen, skärpa straffen för grova brottslingar och höja skolresultaten. För två år sedan var situationen helt annorlunda. Då ledde jag en övergångsregering och i riksdagen ledde talmannen arbetet med att försöka skapa en regering efter valet 2018. Under fyra månader låg det politiska arbetet nere, i väntan på en ny regering. I dag pratade jag en stund med några av författarna till boken 134 dagar – Om regeringsbildningen efter valet 2018, statsvetarna Jan Teorell, Hanna Bäck och Johannes Lindvall från Lunds universitet och Johan Hellström från Umeå universitet.

Jag är en av dem som intervjuades i arbetet och det var intressant att få ta del av hur forskarna beskriver skeendet och vilka slutsatser de drar. Huvudfrågan i boken är varför det tog så lång tid att bilda regering. 134 dagar är betydligt längre än vad vi är vana vid. Det är inte de formella reglerna om regeringsbildning i vår grundlag som är problemet menar de. Statsvetarna framhåller att processen att bilda regering underlättas av att partierna inte låst fast sig i regeringsfrågan innan valet. Det viktigaste som kom ur den långa regeringsbildningen var, enligt mitt synsätt, Januariavtalet. Fyra partier som dittills inte samarbetat kunde komma överens om att förhandla om statens budget och om 73 konkreta punkter. Alla fick ta och ge och arbetet med att förverkliga Januariavtalet är långt ifrån enkelt. Olyckskorparna, och de var många för två år sedan, sa att det inte skulle fungera. Men det har det gjort. Tillsammans har Miljöpartiet, Centerpartiet, Liberalerna och Socialdemokraterna lagt fram många förslag för att förbättra klimatet, skolan, sjukvården, polisen och skyddet för våra demokratiska fri- och rättigheter. Även för hanteringen av Corona pandemin har samarbetet varit avgörande, eftersom våra fyra partier kunnat skriva sexton ändringsbudgetar ihop det senaste året med stöd till utsatta individer och företag och resurser till sjukvården och smittskyddet.

Sverige klarade den långa regeringsförhandlingen för två år sedan. Om mindre än två år är det val igen. Min utgångspunkt är att vi socialdemokrater även efter det valet brett ska söka samarbete med andra för att ge Sverige en regering som inte är beroende av extrema krafter och som målmedvetet kan fortsätta arbetet med att göra Sverige starkare.