Extremhögern visar hur skör demokratin är.

I veckan svors Joe Biden in som USA:s president, under sällan skådad militär bevakning. Den dödliga attacken mot den amerikanska kongressen är en varningsklocka också för oss i Sverige. Det finns nämligen oroande likheter mellan svensk och amerikansk höger.

Jag menar att vi Socialdemokrater har en uppgift att belysa riskerna med att Moderaterna närmar sig Sverigedemokraterna, riskerna när svensk höger radikaliseras. När vi gjort det den senaste veckan i en rad olika forum (se länkar nedan), får vi höra att vi polariserar. Vi, som efter valet 2018 bröt upp den skadliga blockpolitiken och sedan länge samarbetar med partier vi har stora olikheter med i många kommuner. Att som Moderaterna ropa om polarisering framstår som ett sätt att undvika den egentliga frågan.

Vi är många som är oroade över den glidning som kan ske mot det odemokratiska hållet, med kritik av mediefriheten, attacker mot public service och ett begränsande av kvinnors och minoriteters rättigheter. Vi ser hur Moderaterna gjort en förflyttning. Tidigare har vi kunnat enas om ett antal fundamentala värden kring demokratin men jag är orolig för att Moderaterna är på väg bort från det.

Senast i veckan hörde vi Ulf Kristersson i SVT säga än en gång att han gärna samarbetar med Sverigedemokraterna, något som länge var otänkbart för M. Nu vet vi att Moderaterna räknar med SD i sitt högerkonservativa regeringsunderlag. Var går Kristerssons gräns politiskt för vad han är beredd att kompromissa med SD om? Den frågan måste vi gång på gång påminna om. Kristersson är svaret skyldigt.

Det republikanska etablissemanget trodde att de kunde kontrollera Trump och använda hans rörelse för att förverkliga sin högerpolitik. Moderaterna i Sverige tänker ungefär likadant. De vill använda Sverigedemokraternas mandat i riksdagen för att förverkliga högerpolitik. Men det bygger på villfarelsen att det går att kontrollera Sverigedemokraterna.

Vi är inte emot SD:s väljare, tvärtom. Vi är partiet för vanligt folk. Men SD, precis som Trump gjort, exploaterar människors oro och vissa gruppers lägre tillit till politiken, myndigheter och medier. Valrörelsen kommer att handla om vi ska ha ett högerkonservativt block där Ebba Busch Thor är jämställdhetsminister och Jimmie Åkesson justitieminister. Och med en moderat statsministerkandidat som gång på gång svängt i viktiga principiella frågor.

Vi ska aldrig hamna där USA är, med ett samhälle som glider isär. Vi som parti behöver mer än någonsin fortsätta vara ute och prata med människor lokalt, så gott det går med de digitala verktyg vi lärt oss under året. Ring, zooma, chatta för att stärka vår rörelse.

För vidare läsning klicka på länkarna nedan.

Varma hälsningar,
Lena Rådström Baastad, partisekreterare