Hej socialdemokrater runt om i landet!

Nu är snart årets första månad över. Vaccineringen som pågår i Sverige gör att vi kan ana ett ljus i slutet av en lång, mörk tunnel. Jag hade förmånen att prata med Gun-Britt Johnsson, som var den första i Sverige att vaccineras. Hon firade med bubbel när hon fått sin andra dos.

Vårt land är byggt på plikt och rätt. Men då behöver varje människa veta att det går att lita på Sverige i kris och till vardags. Lita på sjukvården, lita på hemtjänsten, lita på valresultat, försvarsmakten och beredskapen inför tuffa situationer. När vi klarat av att få bukt med coronaviruset behöver vi rusta upp Sverige. Brister i vårt samhälle har blivit tydliga.

Samtidigt har vi sett i USA vad som sker med ett land där politiska krafter exploaterar de brister ett samhälle har, sår misstro och skördar kaos för egen politisk vinning. Donald Trump ville framstå som en folkets man i strid mot etablissemanget. Men i praktiken genomförde han skattesänkningar för de rikaste, han försvagade löntagarnas rättigheter och försämrade tillgången till en god välfärd för vanligt folk. Hans retorik skapade splittring och radikalisering.

I Sverige formas ett högerkonservativt block som består av Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna. Det oroar mig att Ulf Kristersson tycks tro att han och hans parti kan kontrollera Sverigedemokraterna. ”De som, dåraktigt, söker makt genom att rida på tigerns rygg slutar ofta i dess mage”, sa John F Kennedy i sitt installationstal 1961.

Sverigedemokraterna är ett extremt parti och ett högerparti. Ett extremt parti på det sätt att de skiljer sig från alla andra riksdagspartier i några grundläggande frågor: synen på demokratin, minoriteters rättigheter, rättsstaten och kvinnors rättigheter. Vi vet om deras historia och vi ser vilka extrema uttalanden partiets företrädare gör gång på gång på gång. Och Sverigedemokraterna är ett högerparti. Ja, det låter rätt ofta som att de vill föra folkets talan i en påhittad kamp mot en elit. Men när det väl går till omröstning, då för de en klassisk högerpolitik. Tillsammans med M och KD passade de på att sänka skatten – mest för de som tjänar bäst – med 20 miljarder när Sverige saknade regering 2018. De har röstat för pensionärsskatten, räddat företagens möjligheter att göra vinst i välfärden och de vill avskaffa de 1 700 regionala skyddsombuden samt förstatliga a-kassan för att försvaga facket.

Det behöver vi inom arbetarrörelsen tala om. Men inte bara genom att peka ut andras fel: vi behöver visa vilka frågor vi driver, vilka politiska segrar vi tar hem, att det är vi som tillför mer pengar till äldreomsorg, till sjukvård, till trygghet på jobbet, för ett starkt försvar och en stark sjukvård.

Kanske träffar du ibland vänner eller släktingar som menar att det inte spelar någon roll att Socialdemokraterna styr. Kanske känner du ibland själv en frustration över att saker borde ske snabbare.

Därför vill jag i dag tipsa dig om att kolla här vilka faktiska saker som har blivit verklighet tack vare att Socialdemokraterna lett regeringen sedan 2014. Det ger argument, självförtroende och en vetskap att svensk socialdemokrati genomför reform efter reform för att öka jämlikheten och bygga Sverige starkare. Det bästa sättet att kunna genomföra ännu mer socialdemokratisk politik, bli ännu starkare, få mer jämlikhet: det är att vi är fler som kämpar för samma sak. Fråga därför en släkting eller facklig vän om hen vill bli medlem!
På återseende,
Stefan Löfven