Socialdemokraternas arbete med anledning av kriget i Ukraina.

Vi står upp för Ukrainas rätt att leva i demokrati och fred och kräver ett omedelbart stopp av kriget. Statsminister Magdalena Andersson leder den socialdemokratiska regering som nu agerar utifrån att driva på sanktioner mot Ryssland, stötta Ukraina och stärka Sverige.

Vad regeringen gör

Nedan finner du ett urval av regeringens insatser. För att ta del av alla insatser, se regeringens hemsida Länk till annan webbplats. och följ statsminister Magdalena Andersson på Facebook Länk till annan webbplats.. Se även Magdalena Anderssons tal till nationen på vår Youtube Länk till annan webbplats..

• Sverige går fram med ett omfattande stöd till Ukrainas väpnade styrkor, i nära samordning med andra länder. Förslaget omfattar 135 000 fält ransoner, 5 000 hjälmar, 5 000 kroppsskydd och 5 000 pansarskott. Utöver det kommer det också att skickas ett finansiellt stöd på 500 miljoner kronor till Ukrainas väpnade styrkor. Läs mer här Länk till annan webbplats.
  • Sverige driver på för att EU ska fatta ytterligare beslut med anledning av Rysslands invasion av Ukraina.
  • Sverige har ökat det humanitära stödet till Ukraina och för 2022 uppgår det hittills till 85 miljoner kronor. Pengarna ser bland annat till att människor och sjukhus har tillgång till dricksvatten, mat, läkemedel och medicinsk utrustning.
  • Beslutat om förbud mot rysk luftfart i svenskt luftrum.
  • Uppmanar till bojkott av rysk idrott.
  • Stoppar alla samarbeten mellan våra statliga kulturinstitutioner och officiella Ryssland.
  • Sverige skickar även en stor mängd sjukvårdsmateriel till Ukraina, bland annat munskydd, dropp slangar och bandage.
  • Uppdrag till MSB om bred informationskampanj för ökad IT-säkerhet.
  • Samling för stärkt beredskap av svensk livsmedelsförsörjning.

Du kan göra en insats!

Tillsammans kan vi stötta Ukrainas befolkning och kraftfullt protestera mot Rysslands invasion. Ta ställning och skriv under vår namninsamling Länk till annan webbplats. för alla kvinnor, män och barn som drabbas av kriget.

SKRIV UNDER VÅR NAMNINSAMLING! Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vill du bidra mer? Tillsammans med Olof Palme Center har vi en insamling där du kan stödja demokratirörelsen och människorättsaktivister i Ukraina. Swisha valfritt belopp till 123 240 60 72 och märka din gåva med ”Ukraina”.