Väderkvarn i Strängnäs

Ardalan Shekarabi

Socialförsäkringsminister

Socialdepartementet

”Tryggheten på äldre dar ska vara hjärtat i vår gemensamma välfärd. Men det kräver att vi tar tillbaka kontrollen över välfärden och stärker pensionerna. Det handlar om respekt för alla de som varit med och byggt landet.”

S-seger i riksdagen: nu höjs pensionerna med

1 000 kronor!

Nu höjs pensionerna med 1 000 kronor för de med garantipension. Socialdemokraterna har med det beslutet säkrat höjda pensioner för en miljon pensionärer. De högerkonservativa partierna med Sverigedemokraterna och Moderaterna i spetsen försökte med näbbar och klor att stoppa pensionshöjningen – men de misslyckades.

Nu höjs pensionerna med 1 000 kronor för dem som behöver det som mest. Redan från augusti.

Den socialdemokratiska regeringens ändringsbudget röstades idag onsdagen den 22 juni igenom av riksdagen. Det innebär att Socialdemokraternas förslag att höja pensionen för de sämst ställda pensionärerna redan från augusti blir verklighet.

Dagens beslut innebär att garantipensionen höjs med 1 000 kronor för alla som har garantipension. Samt att bostadstillägget höjs med 100 kronor för den som bor själv eller är ogift och 50 kronor för den som är gift eller sammanboende.

Totalt kommer en miljon pensionärer att få förstärkt ekonomi, redan i höst. Det är en bra bit på vägen för att nå anständiga pensioner och ett viktigt tillskott för de pensionärer som idag får lida hårt av prisökningarna till följd av Putins invasion av Ukraina.

Framför allt är det en viktig reform för att stärka ekonomin för pensionärer med låga inkomster. Det handlar till exempel om lågavlönade kvinnor som slitit ett helt arbetsliv och ändå får alldeles för låg pension. Alla i Sverige har rätt till en ålderdom i ekonomisk trygghet. Det är särskilt viktigt när vi går mot tuffare tider ekonomiskt.

– Jag är idag oerhört stolt över att Socialdemokraterna, efter förhandlingar, fått igenom mer pengar till pensionärerna. Nu kommer de pensionärer som behöver det mest få 1 000 kronor mer i månaden från och med augusti. Det är respekt! säger Socialdemokraternas partisekreterare Tobias Baudin om beslutet.

Det justerade pensionsförslaget stöttades av Centerpartiet, Vänsterpartiet och Miljöpartiet.