Slopad tillståndsplikt för kommuner att sätta upp trygghetskameror

Nyligen fick Strängnäs kommun nej till övervakningskameror på Gyllenhjelmstorget. Det glädjer oss att slopad tillståndsplikt för trygghetskameror för kommuner är en av våra vallöften. Det här gör en stor förändring för vår kommun.

🌹rösta på Socialdemokraterna!

Socialdemokraterna vill se fler kameror för att öka tryggheten i hela Sverige. Regeringen har förenklat användningen av trygghetskameror genom avskaffat tillståndskrav för flera myndigheter, bland annat polis och tull, och i kollektivtrafiken. Nu går Socialdemokraterna till val på att även slopa tillståndskravet för kommuner och regioner i fler verksamheter än kollektivtrafik.

Förslaget presenterades under en pressträff i Göteborg på tisdagen den 30 augusti av migrations- och integrationsminister Anders Ygeman.

– Gängkriminaliteten och det dödliga våldet ska bort från Sveriges gator. Vi vill se fler kameror. För att öka tryggheten vill vi underlätta för kommuner och regioner att sätta upp nya trygghetskameror, säger Anders Ygeman.

Kamerabevakning är effektivt i brottsutredande syfte och kan ha förebyggande effekter på till exempel narkotikabrottsligheten vid allmänna platser som torg och parker.

Kamerabevakning kan också öka tryggheten och få fler människor att vistas på offentliga platser. Där vill Socialdemokraterna nu även slopa tillståndskravet för kommuner och regioner i fler verksamheter än kollektivtrafik, som en del i att öka tryggheten.